Menyate beserta paip yang reput

Salam 1 Mesia,
Entri kali ni kisah minggu lepas yang terbantut dan tak tertulis.. minggu ni pun ada cerita.. tp masih nak cerita juga kisah minggu lepas.. (18 & 19 Mac). Minggu yang aku sebut ni, termasuk la entri lepas memilih baju2 yang tak pakai untuk derma...

Sabtu pagi dah settlekan hal baju, jadi makan tengah hari, aku p beli kat Maliki jer, siput sedut, ayam masak rendang, sayur lemak pucuk manis... baru kena RM14 jer.. nasi masak sendiri.. makan lah kami 6 beranak + sorang kawan ajiq tumpang sbb petang ada tusyen plak...

Hari ni agak rileks, lepak umah jer.. sejak ajiq penuh dengan tusyen, kami jarang keluar ujung minggu... biasa keluar pun petang lepas abis tusyen, minggu ni lepak umah jer sebabnya petang ujan. Main-main jer la kat umah tuh sambil tengok tv...

Malam sikit, masih tak masak, duit ada sikit mula la... mkn luar ler.. ekekekek... kitaorang pergi la awan besar, pekena sate Samuri.. memang syok sate nih.. ada aku pos entri sebelum ni pergi makan sate juga... boleh kata setahun 5 6 kali kot g makan sate nih... Kali ni aku order 55 cucuk terus... 20 ayam, 30 daging + 5perut.. ekekeke.. semua dah kuat makan... tp rekod aku masih kekal.. 26 cucuk sekali hadap.. tahun 2001 gtu kalau tak silap.. ekeke..

Kat Dato hormat atau pun Maliki pun ada sate, tapi sate dorang ni mcm lain sikit.. sbb tgh2 antara daging ada lemak.. aku suka juga macam tuh tapi tak leh mkn banyak.. isteri aku tak berapa suka, so yang lemak2 tu dia buang.. kalau lemak daging sedap.. lemak ayam lebih kepada lemak kat kulit ayam tuh.. tak berapa syok sgt...

Bila masuk ahad, pagi-pagi aku plan nak tukarkan kepala paip dekat mesin basuh sebabnya leaking... pagi2 lepas bekpas kat mcd, terus ke my DIY.. cari la kepala paip murah... balik umah dengan semangat yang berkobar2, amik spana paip, nak bukak.. PAP!!.. terus patah kepala paip nih.... kepala but** betul lah... mencarut dalam ati jer... ekekekek...

Macam jilake, paip dah berkarat, reput siap... patut la senang jer patah.. kalau teropong kot lubang paip tuh... mak aii... bersarang karat.. lubang kencing lagi besar dr lubang paip tuh.. patut air keluar masuk mesin basuh macam air apa jer.. slow sangat air yang keluar...

Dah jadi gtu, aku pinar-pinar juga nak repair.. cemana gaya nak repair nih.. peralatan tak cukup.. setakat tukau kepala paip memang boleh.. tp nak betulkan semua nih.. susah gak melainkan ada ada tools... so aku decide nak minta tolong tuan rumah lah... dia la tanggung kos... aku wasap, dia ckp tak nak tanggung... adoi.. kepala bana menda nih, umah kau rosak... tak nak tanggung.. aku minta potong sewa rumah pun tak nak...

Aku malas nak argue sgt sbb aku takut nnt jadi punca bermasam muka plak... aku taknak plak nanti tiba2 dia nak naikkan harga sewa.. ekekek.. skrng sewa 1k jer.. so aku ckp.. ok la.. nnt aku cari plumber... alang-alang cari plumber, terus la repair yang atas tu.. yang aku tertebuk di bilik Hana masa nak pasang cermin.. terpancut air keluar.. kena g panjat tangki dan sumbat lubang paip.. tu yang bilik air bawah takde air...

Haishhh... so minggu ni tak dapat la nak basuh baju.. kena la g dobi kot.. basuh dan keringkan.. bilik air bawah memang kering air... dulu lepas aku sumbat paip atas sbb bocor kat bilik Hana, masih ada air nak mandi.. aku pun mcm tak pasti dari mana datang air shower semua tuh.. sejak seminggu 2 ni baru air takde langsung.. ekekek... pelik lagi mistik...

itu lah dia cerita aku minggu lepas..



Tengok sapa yang juara menyate..

Ini lah dia paip.. tengok dlm lubang tuh.. penuh karat.. terpaksa tutup dengan skru sbb takde stopper. Sistem perpaipan pada aku tangkap muat saja, takde sistem yang betul.. bila jadi mcm nih, cemana kau nak tutup air? kena tutup di main switch.. ada ke patut?

Proses membasuh di dobi.. terpaksa ler.. Basuh RM5.50, keringkan RM4...

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.